Communicatiestrategie voor integratie Vlaams agentschap MDK

Hoe geraken containerschepen zonder ongelukken tot in de Vlaamse havens? Wie rukt uit om drenkelingen op zee te redden? En wie beheert onze stranden? Die info vind je vanaf nu terug op de nieuwe website van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust. Lees hoe we van vijf websites één maakten!

De activiteiten van het agentschap voor Maritieme Dienstverlening en Kust zijn onmisbaar om de Vlaamse economie draaiende te houden. Het is alleen een – op zijn zachtst gezegd – divers en complex verhaal om te vertellen aan de Vlaamse burger.

Persona

Aan de hand van een zorgvuldig strategisch traject inclusief persona-onderzoek brachten we in kaart hoe het agentschap op een heldere manier kan communiceren over haar dienstverlening.

Van 5 websites naar 1

De vijf websites van de verschillende afdelingen integreren tot één geheel bleek een hefboom voor zowel interne als externe communicatie. Een inhoudelijke, visuele én functionele integratie-oefening om u tegen te zeggen!

Visuele integratie

Live statussen van de veerdiensten, het complexe verhaal rond kustbescherming en de 1000-jarige storm, maar ook alle informatie over hoe scheepvaartverkeer wordt gemonitord en waar de Vlaamse loodsen actief zijn… Alles is vanaf nu terug te vinden op één overzichtelijke website. De eigenheid van elke afdeling wordt tegelijk nog in de verf gezet aan de hand van categorieën met kleurencode’s en landingspagina’s per entiteit.

Content en tone-of-voice

Onderdeel van de strategische integratie-oefening was een gemeenschappelijke tone-of-voice zoeken voor de interne en externe communicatie van MDK. De inhoud van de nieuwe website was meteen een eerste testcase. We namen elk bestaand content onderdeel van de verschillende afdelingen zorgvuldig onder de loep, schaafden aan de teksten en stelden zo elke pagina samen.

Communicatie voor breed publiek

Uit het traject bleek ook duidelijk dat er 1 grote missing link was in het doelpubliek dat tot dan toe bereikt werd: de Vlaamse burger. Dat leidde tot verder advies over social media en externe campagnes. Een explainer video waarin het agentschap de werking van de getijden uitlegt, is daarvan een mooi voorbeeld.

In plaats van een droog rapport over de jaarcijfers van het agentschap te maken, goten we die in een infographic die meer tot de verbeelding spreekt.

👉 Neem contact op met partner Sybil Van Torre en ontdek wat Cantilis voor jouw bedrijf kan betekenen.

Vorige
Vorige

Biotalys - Videocampagne employer branding

Volgende
Volgende

Sequana Medical - Jaarverslag