Is een duurzaamheidsverslag ook voor mijn bedrijf verplicht? 🌱

Nieuwe Europese regels maken een duurzaamheidsverslag binnenkort verplicht: vanaf 2025 voor ondernemingen van openbaar belang, vanaf 2026 voor grote bedrijven. Wat houdt die nieuwe regelgeving in? Hoe begin je aan zo’n duurzaamheidsverslag? Klopt Europa straks ook op de deur van kleinere bedrijven?

Om tegen 2050 volledig klimaatneutraal te zijn, lanceerde Europa in 2019 de Green Deal. Europa wil nu een stap verder zetten door bedrijven te laten rapporteren over hun duurzaamheidsinspanningen. Op die manier wil Europa de klimaatcrisis beheersen Ă©n kapitaal afleiden naar duurzame economische activiteiten.

Moetivatie of motivatie – meer dan een verplicht nummer, het levert ook iets op

In de bedrijfswereld is iedereen vertrouwd met financiĂ«le rapportering aan de hand van een jaarverslag. Maar binnenkort zullen de cijfertjes alleen niet meer volstaan. Criteria zoals vervuiling, circulariteit, watergebruik, welzijn op het werk, diversiteit en inclusie, risicomanagement,… zullen een integraal onderdeel van het beleid en van de rapportering moeten worden. 

De ESG-domeinen waarover je moet rapporteren, maken deel uit van de ESRS
die eind 2022 werden vastgeklikt.

Idealiter is een duurzaam beleid en er transparant over rapporteren en communiceren niet enkel iets dat moét. De waarde van je bedrijf wordt vandaag niet meer uitsluitend bepaald door de winst op de balans en een modern beleid houdt rekening met àlle stakeholders en niet alleen de aandeelhouders.

Banken verlenen liever krediet aan bedrijven met een gunstige ecologische voetafdruk. Bij fusies en overnames raakt een ESG Due Diligence meer en meer ingeburgerd. Subsidies zijn vaak bestemd voor duurzame projecten. Duurzame bedrijven kapen de betere werknemers weg op een steeds krappere arbeidsmarkt en hebben een beter publiek imago. Hoe duurzaam en transparant je bedrijfsstrategie is, heeft dus een impact op je reputatie, werking, rentabiliteit en overlevingskansen op de langere termijn

Wanneer is mijn bedrijf aan de beurt?

Geen paniek! Eerst komen de allergrootste bedrijven aan de beurt, de bedrijven van openbaar belang van 500 werknemers. In deze groep vinden we banken, verzekeringsinstellingen en grote beursgenoteerde bedrijven terug. Zij vallen al onder de Non Financial Reporting Directive (NFRD) en zijn al volop met hun rapportering bezig.

Voor wie wordt een duurzaamheidsverslag verplicht vanaf 2025?

  • Het gaat hier om de activiteiten van 2025, het rapport dient in 2026 te verschijnen. 

  • Dit geldt voor de grote bedrijven. Dat zijn bedrijven die twee van de drie onderstaande criteria kunnen aanvinken:

    • met meer dan 250 medewerkers (FTE – gemiddelde tijdens het boekjaar)

    • meer dan 40 miljoen euro omzet

    • meer dan 20 miljoen euro balanstotaal

Voor wie wordt een duurzaamheidsverslag verplicht vanaf 2026?

  • Het gaat hier om de activiteiten van 2026, het rapport dient in 2027 te verschijnen. 

  • Dit geldt voor beursgenoteerde kmo’s

En als ik kleiner ben, dan ontsnap ik hieraan?

De kans bestaat dat ook kleinere bedrijven in de toekomst aan bepaalde verplichtingen zullen moeten voldoen. Maar los daarvan staat nu al vast dat een duurzamer beleid concurrentiële voordelen kan opleveren.

Bovendien zullen bepaalde verplichtingen van grote ondernemingen – die bijvoorbeeld meedingen naar aanbestedingen of zelf moeten rapporteren – doorsijpelen naar de kleinere ondernemingen. Om al deze redenen zal het ook voor kleinere bedrijven een must worden.

Rapporteren over duurzaamheid, hoe doe ik dat ? 

2025 lijkt nu nog veraf, maar zo’n rapportering doe je niet in een handomdraai.  Rapporteren zal voortaan moeten gebeuren volgens de European Sustainability Reporting Standards (ESRS). Zij maken deel uit van de Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), de Europese richtlijn voor duurzaamheidsverslaggeving, en bepalen hoe en over welke onderwerpen bedrijven moeten rapporteren. Je kan dit beschouwen als een soort draaiboek met tientallen indicatoren. Je begint dus beter vandaag dan morgen

Door de rapportering in de 27 EU-lidstaten op dezelfde leest te schoeien, zal het heel wat makkelijker worden om bedrijven onderling te vergelijken. De uniforme aanpak zal bedrijven ook een kader aanbieden om te rapporteren en te communiceren, waarbij greenwashing moeilijker wordt. 

Binnen de CSRD hebben we ook nog de EU-Taxonomie. Dat is niets anders dan een classificatiesysteem waarmee je kan aangeven of je activiteiten duurzaam zijn. Uitgaven voor duurzame activiteiten kunnen dan worden gerapporteerd als duurzame investeringen (capex). Door beide werkinstrumenten te combineren kan de duurzaamheidsgraad van een activiteit en een onderneming correcter worden ingeschat. 

Hulp nodig bij de creatie van je (eerste) duurzaamheidsrapport?

Het jongste decennium zijn er steeds meer rapporteringstools en certificaten bijgekomen. Sommige bedrijven hebben een B Corp certificaat, passen de GRI-regels al toe of ontwikkelden een eigen tool. Zij moeten nu aan de slag met de CSRD-normen. Andere staan nog aan de start, zoeken een intern draagvlak, willen duurzaamheid doortrekken in hun missie en strategie of willen onderzoeken wat leeft bij de verschillende stakeholders. 

Het traject van elk bedrijf hangt af van waar het vandaag staat. Als communicatiebureau kunnen we je daarin begeleiden. Duurzaamheidsrapportering is echter veel meer dan communicatie alleen. Het vereist een multidisciplinair team van experts per domein. Daarom werken we nauw samen met andere experten voor onder meer een gap analyse, de dubbele materialiteitsanalyse en daaruit volgende roadmap, de berekening van je ecologische voetafdruk, energiescans, welzijn op het werk, circulariteit en duurzaam bouwen. Voor het communicatieve luik, concept en totaalaanpak van het verslag mag je op ons rekenen.

Aan een eerste duurzaamheidsverslag werk je al gauw een half jaar. Moet je publiceren in 2026 en je duurzaamheidstraject nog starten, dan is het aangewezen om nog dit jaar uit de startblokken te schieten. 

Wil je weten hoe ver je vandaag staat met je duurzaamheidsverslag? Of is dit het moment waarop je wil starten?

Contacteer Sybil Van Torre voor een doorlichting van je huidig verslag of een eerste gesprek. 👇

Kurt Vincent

Experienced communication professional and copywriter with 20+ years of experience. I love Squarespace because it enables people and businesses to show their offering online without hiring a host of agencies... I especially appreciate the fact that a professional online presence is no longer reserved for the “big boys with deep pockets”… Small and medium sized businesses can make use of Squarespace to simply look good! When they need a little push, I’m happy to help!

Volgende
Volgende

Moet mijn bedrijf iets met video doen? đź“ą