Natuurlijk had je al lang in de smiezen dat videomarketing de toekomst is. Daardoor vraag je je nu misschien wel af: “Hoe begin ik aan een YouTubekanaal voor mijn bedrijf?” In deze blog vertellen we je niet hoe je een goede video maakt. Wel helpen we je om te beslissen of videomarketing überhaupt iets voor jouw bedrijf is.
Hoe grijp je de aandacht van een doelpubliek dat langs alle kanten met content gebombardeerd wordt? Die vraag krijgt een contentbureau als het onze wel vaker. Ons antwoord is steevast: door met een creatief verhaal uit de hoek te blijven komen. Gelukkig is YouTube de bakermat van allerlei verschillende soorten video’s, van tutorials en testimonials, en alles daar tussen.
Je investering laten renderen
Als videomarketing aan zo’n opmars bezig is, en video zoveel mogelijkheden biedt, moet je bedrijf dan alles in videovorm gieten? Misschien niet meteen. Hoewel YouTube zelf gratis is, vragen video’s veel tijd en middelen. Zelfs als je besluit om de videoproductie niet uit te besteden, zijn enkele investeringen zeker geen overbodige luxe. Denk aan een goede microfoon en een stevig statief.
Maar naast degelijk materiaal, vraagt een YouTube voor je bedrijf vooral voldoende tijd. Niet alleen om video’s te produceren, maar ook en vooral om een contentstrategie uit te werken. Als je al die tijd en middelen in videoproductie gaat investeren, dan wil je toch dat die investering rendeert? Probeer daarom je video’s zoveel mogelijk op andere plekken zoals je website of andere sociale media te delen. Alleen door op de hoogte te blijven van veranderende trends en algoritmes, blijf jij de concurrentie op YouTube voor.
Je doelpubliek doorgronden
Al kan wat gezonde competitie natuurlijk ook je inspiratie aanzwengelen. YouTube blijft voor een bedrijf een sociaal medium. Interactie met zowel bedrijven uit de sector als bestaande en nieuwe klanten staat centraal. Het volstaat jammer genoeg niet om je vernieuwende video op YouTube te delen en achterover te leunen tot volgers je meesterwerk vinden.
Gelukkig is je doelpubliek ongetwijfeld al aanwezig op YouTube. De vraag is alleen hoe je hen kan bereiken, ook en vooral als dat binnen een bepaalde niche is. Natuurlijk zou je daar YouTube Ads voor kunnen inschakelen. Op voorwaarde dat je je doelpubliek door en door kent en weet welke meerwaarde je hen kan bieden.
Je SEO scherpstellen
YouTube is trouwens niet alleen het grootste videoplatform, maar ook de tweede grootste zoekmachine. Om zoveel mogelijk uit YouTube te halen, ben je dus best een beetje handig met SEO of search engine optimisation. Tools als Google Keyword Planner helpen je een evenwicht te vinden tussen trending en niche sleutelwoorden. Die kan je daarna integreren in metadata zoals de titel, beschrijving en ondertitels van je video.
Kortom, YouTube brengt het beste van twee werelden – video en SEO – samen op één platform. Daarom is het een schat voor videomarketing; alleen laat een schat zich niet zo makkelijk opgraven. Onderstaande checklist helpt je videostrategie op weg:
- Start met een goed uitgewerkte contentstrategie.
- Blijf op de hoogte van trends, en wees creatief en consistent.
- Stem je content af op je doelpubliek, en treed in interactie.
- Sleutel aan je SEO.
- Deel en promoot je videocontent.
Is het antwoord op al die vragen een nog steeds enthousiaste ‘ja’, dan kan je de volgende stap zetten. Ja, de productie van video’s om je YouTubekanaal mee te vullen, voor je het wereldkundig maakt.
Benieuwd naar welke verhalen er allemaal te rapen vallen binnen jouw bedrijf, zoals we dat ook uitvlooiden voor North Sea Port of Incofin? Business Developer Sybil Van Torre (svantorre@cantilis.be) staat je graag met raad en daad bij!