fbpx

Edelweiss, Edelweiss,… Aandacht voor zeldzame ziekten

Patiëntenorganisatie Radiorg wilde aandacht vragen voor de problematiek van de zeldzame ziekten. Cantilis werkte de Edelweiss-campagne uit in het kader van de Zeldzame Ziektendag.

Van bepaalde zeldzame ziekten zijn er in ons land slechts 10 patiënten. Maar men schat dat er 6000 tot 8000 zeldzame ziekten zijn waardoor 6 tot 8% van de bevolking getroffen wordt. Dit zijn 24 tot 36 miljoen personen in de Europese unie, wat overeenkomt met de bevolking van de hele Benelux. Om duidelijk te maken dat er best wel veel mensen aan een zeldzame ziekte lijden, ontwikkelde Cantilis de Edelweiss-actie.

De edelweiss is zeldzaam. Maar alle edelweissjes uit het volledige Alpengebied samen zijn een stuk talrijker dan men denkt. De edelweiss werd daarom het campagnebeeld voor patiënten met een zeldzame ziekte, met als tagline ‘Samen zeldzaam / Rares, mais nombreux’. Om aandacht te vragen voor de problematiek van zeldzame ziekten, kregen alle 150 federale volksvertegenwoordigers een speciaal ontworpen tas met een Edelweissplantje en een 10-puntenplan waarin RaDiOrg zijn de standpunten en doelstellingen verduidelijkt. Cantilis bewerkte hiermee ook de media, zowel boven als onder de taalgrens.

Klant: Radiorg
Datum: sinds 2010