Fusiehaven North Sea Port (60 km havengebied van het Nederlandse Vlissingen tot Gent in België) is ambitieus. Met een top-10-positie onder de Europese zeehavens mag dat ook wel. Daarom werd Cantilis aangesteld om de haven ook communicatief op de wereldkaart te zetten. Een hele mooie uitdaging voor een content agency, vonden wij!
Strategie vooraf: content verzamelen, persona’s definiëren, verhaallijnen creëren…
Natuurlijk had North Sea Port zijn nieuwe verhaal (de fusie vond plaats in 2017) al voorbereid. Voor intern gebruik, en om zichzelf snel te lanceren. Maar er was onvoldoende tijd en mankracht om de boodschappen voor alle doelgroepen vlot en treffend te verwoorden. Wij gingen aan de slag, brachten alle stakeholders in kaart, interviewden tientallen mensen op allerlei posities, creëerden een contentstrategie voor de lange termijn en kropen in onze pen. Sindsdien schrijven wij actief mee aan het succesverhaal van een van de tophavens in de Eurozone. Van corporate positioning evolueren we daarbij meer en meer naar verhalen uit de praktijk die de geloofspunten en sterktes van de haven concreet maken en boeiend leesvoer opleveren.
Eerste stap: de bedrijfspresentatie
Een nieuwe bedrijfspresentatie stond met stip op 1. De CEO’s van North Sea Port gaan immers voortdurend op weg, net als de commerciële mensen zien zij allerlei contacten overal ter wereld. Een presentatie is daarom een cruciale bouwsteen in de communicatiestrategie van de organisatie. Cantilis creëerde een nieuwe inhoudelijke structuur om de havenmastodont in al zijn aspecten voor te kunnen stellen. We maakten dankbaar gebruik van de modernste technieken – van navigatie over illustratie tot animatie… Voor specifieke gelegenheden zijn er naast het kernverhaal afzonderlijke modules voorzien. Om dieper in te gaan op aspecten als multimodaliteit of duurzaamheid, bijvoorbeeld.
Een gedrukte bedrijfsbrochure: nog steeds geen overbodige luxe
Voor zijn contacten met het brede publiek maakt North Sea Port nog altijd met veel succes gebruik van een gedrukte corporate brochure. Cantilis zette de stap van presentatie naar print met behoud van alle stilistische elementen die de haven herkenbaar maken over diverse media heen. Tegelijk legden we andere accenten – het moet niet saai worden voor wie zowel de presentatie als de brochure te zien krijgt, of… de website!
Een gloednieuwe website maakt het plaatje voorlopig af
Het is een evidentie: zonder website bestaat een organisatie niet echt meer. Om North Sea Port op het virtuele toneel wereldwijd te positioneren, was de bouw van een nieuwe site een must. Zoals we vandaag normaal vinden, werd die vanaf het moment van zijn lancering (op 27 augustus 2019) meteen de nieuwe spil in de communicatie van de haven. Alle doelgroepen hebben via de webstek direct toegang tot de info die zij nodig hebben. Van rondvaarten voor de lokale bevolking tot commerciële mogelijkheden voor rederijen tot in China en India, de gelaagde site biedt voor elk wat wils en draagt zo rechtstreeks bij tot het zakencijfer én de uitstraling van North Sea Port.