fbpx

De 10 principes van storytelling op kantoor

De 10 principes van storytelling op kantoor
27 maart 2019 Master Cantilis

In januari gaven we al onze klanten een Do Book, om hen een jaar vol durven en doen toe te wensen. Uit Do books kan je van alles leren: e-mail newsletters schrijven en zuurdesembrood bakken. Legale kwesties in je start-up oplossen en jezelf door een vlotte bevalling loodsen. Leiderschap uitstralen en imker worden. You know, the usual. (2, 1)

Kastschatten

In m’n eerste weken bij Cantilis spotte ik een eenzaam overgebleven doe-boek (5) op de kast: “DO / STORY. How to tell your story so the world listens.” Bij Cantilis zijn we allemaal vlijtige verhalenvertellers. Keien in communicatie. Hongerig naar historiën. Kon ik mezelf wel content specialist noemen in zo’n storytelling agency zonder dat boekje gelezen te hebben? Ik vreesde (7) van niet. (6,9)

Verhalen zijn overal

Dus, in de drukste periode van het jaar krabde ik gaatjes in m’n agenda om rustig stukken uit het doe-boek te lezen. (4) Dankzij het boekje besefte ik dat verhalen écht overal zijn, ook bij ons op kantoor. Collega’s Kim en Laura, bijvoorbeeld, die een kleine Cambio-auto vol flyers en  gadgets proppen, om in het verre Genk te gaan dansen (3) met fiberkabels. Da’s een verhaal. Thomas’ gezicht wanneer hij ontdekt (3) dat de ijstaart voor de verjaardag van z’n zoontje 70 euro gaat kosten. Da’s een verhaal. Na het werk voorbij de wel héle coole gepimpte auto van Frederik wandelen (3). Onze poetsvrouw die bananendozen spaart voor Lieselot, die binnenkort gaat verhuizen en nog véél behangpapier moet afstomen. De hond van Sybil en Kurt, die door haar immer-enthousiaste gekwispel meer calorieën verbrandt dan ze eet. De postkaart van Kamilla, die ons kantoor pas bereikt als ze al terug is van skivakantie. Stéphanie die een koekje uit 1983 vindt in de kast. De geur die uit het karton havermelk komt – dat al een paar dagen op ons bureau staat. (8) Dat zijn allemaal verhalen.

The universe is made of stories, not atoms. – Muriel Rukeyser

Druk druk druk

Omdat ik tijd gemaakt had om het doe-boek te doorbladeren, begreep ik mijn nieuwe werkomgeving na een week op zò veel verschillende manieren. Ik had meer aandacht voor de vreugde, aandacht, twijfels en interesses van mijn bureaugenoten. Er was elke dag nieuwe energie om aan projecten te werken.

En, durf ik mezelf nu al content specialist noemen in een storytelling agency genre Cantilis, nu ik dat boekje gelezen heb? Misschien wel, misschien niet. Maar er is nog tijd genoeg om dat te ontdekken. (10)

10 basisprincipes voor boeiende verhalen

(uit: DO/STORY: How to tell your story so the world listens.)

(U vindt ze stiekem alle tien terug in bovenstaande blogpost)

  1. Vertel alles alsof je het tegen een vriend vertelt
  2. GPS: geef plaats, tijd, setting of context mee
  3. Gebruik actieve, simpele werkwoorden en gebruik er niet teveel
  4. Laat ideeën botsen!
  5. Focus op een doodgewoon detail en maak het bijzonder
  6. Waarom ben je eigenlijk begonnen met vertellen? Vermeld het!
  7. Toon kwetsbaarheid en emotie
  8. Koppel zintuigen aan herinneringen
  9. Laat het verhaal over JOU gaan
  10. Bouw op, breek af. Leave the audience wanting more.