fbpx

Hoera, een nieuwe merknaam!

Hoera, een nieuwe merknaam!
25 mei 2016 Sybil Van Torre

De naam van een bedrijf of merk is vaak het eerste wat mensen zien. Die naam zal ook in alle communicatie en marketing opduiken en onvermijdelijk associaties en emoties oproepen. Is het al geen gemakkelijke klus om met zijn tweeën een baby een naam te geven, dan komt er bij naamcreatie in de bedrijfswereld nog heel wat meer kijken.

Vergeet lokaal, alles is globaal

Een naam bedenken en al wat ermee samenhangt in kaart brengen vormt telkens weer een leuk project. Maar het is tegelijk een uitdaging. Want hoe origineel je ook uit de hoek denkt te komen, vandaag is zowat elke naam wel al ergens in de wereld in gebruik. Als de naam niet opduikt in je eigen taalgebied, mag je je al gelukkig prijzen. Internet maakt je dat heel snel duidelijk. Vandaag is het dus niet langer een puur creatief proces, maar moeten we ook steeds meer rekening houden met juridische en praktische aspecten. Denken we maar al aan domeinnamen voor websites, intellectuele eigendomsrechten en ongewenste betekenissen in andere talen.

Om een nieuwe bedrijfs- of merknaam te kiezen ga je dus best niet over een nacht ijs. Maar hoe begin je eraan en welke fasen onderscheiden we?

1. Creëer een draagvlak binnen de organisatie

Betrek alle eindbeslissers vanaf de start bij het proces. Hoe hoger in de organisatie hoe beter. Wie de ideeën achter de naam kent en de hele ontwikkeling heeft gevolgd, zal immers minder snel het eindresultaat weggooien. Probeer tegelijk het aantal deelnemers te beperken, want hoe meer volk rond de tafel, hoe moeilijker de consensus.

2. Bepaal het DNA van het bedrijf, product of dienst

Alle deelnemers mogen dan al overtuigd zijn dat er een nieuwe naam moet komen, over de invulling durven de meningen nogal eens uiteenlopen. Door iedereen apart te interviewen komen de verschillen in aanpak en visie aan de oppervlakte. Wij brengen dan alles in kaart en confronteren de deelnemers hiermee. Via verschillende sessies duwen we alle neuzen in dezelfde richting en worden de merkpersoonlijkheidskenmerken, de belangrijkste merkwaarden en de merkbelofte bepaald.

3. Bedenk zoveel mogelijk namen

Nu we beschikken over een gemeenschappelijk denkkader, kunnen we namen beginnen bedenken. We vormen een groep met een aantal mensen bij voorkeur met een diverse achtergrond en bedenken zoveel mogelijk namen via verschillende technieken. In het begin gaan we zo breed mogelijk.

4. Leg een shortlist aan

Uit de longlist worden een aantal namen geselecteerd. Het is belangrijk dat iedereen positief is ingesteld en niet alleen maar alle mogelijke bezwaren oppert. Alles draait immers om de vraag of een mogelijke naam het gewenste karakter van het bedrijf uitdrukt, nl. de visie, missie en kernwaarden. Het is belangrijk om met een vijftal geschikte namen over te blijven. Want eens we zover zijn moeten we nagaan welke domeinnamen vrij zijn, of deze namen al bestaan en juridisch beschermd zijn.

5. Bedenk taglines

Een bedrijfsnaam kan versterkt worden door een tagline. Deze ultrakorte slagzin zet kort uiteen wat het bedrijf doet of voorstaat. De naam in combinatie met de tagline, zal opnieuw diverse mogelijke combinaties opleveren.

6. Wek de nieuwe naam tot leven

Om de nieuwe naam – al dan niet met tagline – tot leven te wekken, is een grafische uitwerking een must. Het gebruik van lettertypes, kleuren en illustraties zal de nieuwe naam verder versterken en vormt vaak de finale duw die nodig is om een nieuwe naam ingang te doen vinden. Door de naam een gezicht te geven, gaat hij een eigen bestaan leiden en wordt het bestaan ervan makkelijker geaccepteerd.