Vorig jaar zetten een handvol geëngageerde vrouwen de bewustwordingscampagne Mei Plasticvrij op poten. Ook dit jaar staat mei opnieuw in het teken van wegwerpplastiek en de negatieve impact ervan op onze aarde. Het hele land lijkt mee te doen, op sociale media en in kranten en magazines zien we allerlei campagnes en tips voor een afvalarmer leven verschijnen.
Dezer dagen zijn ook bedrijven gelukkig steeds transparanter over hun duurzaamheidsdoelstellingen. Onze klant Aliaxis, bijvoorbeeld, licht op hun website hun “Reduce, Reuse & recycle principe” toe. Ook bij Jan De Nul prijkt de slogan “Innovation, Expertise & Sustainability” op de homepage. Dit leuke piratenfilmpje van North Sea Port legt dan weer uit hoe schippers korting kunnen krijgen op hun havengeld als ze aan bepaalde milieuvoorwaarden voldoen.
Als duurzaam ondernemen een belangrijk deel van de identiteit van je bedrijf is, is het essentieel om dit aspect in de verf te zetten op je website, je sociale kanalen en in je communicatie. In deze blogpost delen we enkele ondernemingen die duurzaamheid een prominente plaats in hun marketingstrategie hebben gegeven. Door creatieve content marketing zijn ze transparant over hun doelstellingen en inspireren ze hun klanten en community om positieve veranderingen te maken.
Stop the Water
Stop the Water is een Duits bedrijfje dat ecologisch verantwoorde zepen, shampoos en andere verzorgingsproducten maakt. Hun volledige identiteit en branding steunt op efficiënt watergebruik.
Stating the obvious
Dit bedrijfje steekt de draak met zorgvuldig geplande marketingcampagnes, weldoordachte communicatiestrategieën en clever vormgegeven logo’s. “We gaan gewoon overal in koeien van letters STOP THE WATER WHILE USING ME op zetten. Het wordt ons logo, het komt op elke verpakking te staan. ’t Zal wel duidelijk zijn zo, zeker?” Missie geslaagd vinden wij, zo’n no nonsense boodschap past bij het eerlijke karakter van het bedrijf.
Gedurfde statements en grote ambities
Hoewel het bedrijf consequent zuinig omspringt met water, lanceerden ze onlangs een nieuwe lijn van producten waarbij geen drùppel water gebruikt werd. Ze dagen zichzelf steeds uit om het nòg beter te doen en spelen dat ook uit in hun marketing, communicatie en verpakkingen.
Omdat de rest van hun branding zo clean en simpel is, maakt Stop the Water soms een gedurfde zijsprong in hun campagnes. In hun recentste marketingcampagne zien we bijvoorbeeld beelden die doen denken aan waarschuwingsberichten op pakjes sigaretten.
Join forces
Om een extra sterke community op te bouwen, werkt Stop the Water samen met verschillende internationale NGO’s. Dankzij deze samenwerkingen kunnen “Good Water Projects” gelanceerd worden, waardoor in totaal al 20 miljoen liter veilig drinkwater konden doneren aan gebieden die er nood aan hadden. Door limited edition producten te kopen, kan de consument ook bijdragen aan de positieve impact.
The Humble Co
The Humble Co is een Zweedse producent van duurzame tandenborstels en andere benodigdheden voor mondhygiëne. Oh, en ook van eco friendly wattenstaafjes.
Empower je brand community
Via Instagram deelt the Humble Co tips om afvalarmer te leven in de vorm van illustraties of Instagram stories. Door zo’n kleine freebies aan te bieden, breien ze de brand community dichter aan elkaar. Bijdragen van volgers en fans worden ook steevast gedeeld. Dit is een creatieve vorm van communicatie die een hechte band creëert en van je (potentiële) klanten echte brand ambassadors maakt.
Innocent
Sappen- en smoothiefabrikant Innocent begon als klein Londens bedrijf en werd intussen overgenomen door Coca-Cola. Innocent profileert zich als een wereldverbeterend merk dat sociaal geëngageerd is en in al z’n processen rekening houdt met het milieu.
Website
Op Innocent’s website vinden we een uitgebreide rubriek over duurzaamheid, waarin ze in simpele taal uitleggen hoe ze ernaar streven om een neutrale of zelfs positieve impact op het milieu te hebben.
Transparante strategie
Websitebezoekers kunnen een PDF downloaden waarin Innocent’s Sustainability Strategy samengevat staat.
Zeg het met ‘n filmpje
Door middel van filmpjes die niet langer duren dan een minuut, vertelt Innocent verhalen over hoe het fruit dat ze gebruiken duurzaam geteeld wordt. Dankzij deze filmpjes leren we meer over afval recycleren tussen de bananenbomen, efficiënt watergebruik op het aardbeienveld en natuurlijke insectenbestrijding op de mango-plantage.
Pimp your packaging
Ook op Innocent’s verpakkingen vinden we leuke boodschappen, gericht aan de drinker van het sapje:
This bottle houses a delicious smoothie made from fruit, veg, seeds, botanicals & vitamins. But it’s got an extra feature that not many people know about. It has the power to perceive your deepest thoughts and desires. It knows all about your midnight trips to the fridge and dreams of owning a racing pigeon. It also knows that you’re going to pop it in the recycling bin when you’re done. Because you’re one of the good ones. It can tell.