fbpx

Content marketing via je jaarverslag: 6 slimme technieken

Content marketing via je jaarverslag: 6 slimme technieken
10 september 2020 Master Cantilis

Is een jaarverslag een verplicht nummer? Droge kost voor analisten en aandeelhouders? Natuurlijk niet! Ook een jaarverslag is een echt content marketinginstrument, een van de belangrijkste waarover je beschikt. Enkele slimme technieken helpen je op weg om van je jaarverslag een sterke imagobouwer te maken!

1. Stel alles in vraag

Niets is voor de eeuwigheid. De inhoud en opbouw van je jaarverslag is dus ook op tijd en stond aan vernieuwing toe. Durf jezelf en je organisatie uit te dagen. Welke boodschap wil je dit jaar verspreiden? Wie wil je bereiken en met welk doel? Via welke communicatiekanalen wil je dat doen?

Wees klaar voor de toekomst en durf video, animatie en andere visuele storytellingtechnieken zoals infographics te introduceren. Vergeet niet dat je een breder doelpubliek bereikt door je verhaal online te delen en te verspreiden. En heb je al gedacht aan een duurzaamheidsverslag? 

> Vlaams Agentschap MDK koos voor een infographic als jaaroverzicht.

Infografiek jaarverslag

2. Laat je collega’s en organisatie aan het woord

Hoe heeft jouw organisatie de Covid-19 crisis aangepakt? Werden nieuwe producten of diensten geïntroduceerd? Hoe werkt jouw bedrijf rond duurzaamheid? En welke nieuwe medewerkers kwamen aan boord? Genoeg boeiend materiaal om een sterk verhaal over te vertellen.

Dat hoef je niet in je eentje uit je mouw te schudden. Laat je collega’s en verantwoordelijken zélf aan het woord via quotes en interviews, via video en op papier. Het komt de geloofwaardigheid van je verhaal ten goede!  

Interviews voor jaarverslag

Geen idee waar te beginnen? Graaf in blogposts, sociale media, persartikels en pluis de data van je organisatie uit. Dat levert vast en zeker enkele interessante cases op. Plan een interview met de CEO en collega’s op sleutelposities: niet zelden drijft tijdens die gesprekken het belangrijkste thema of de rode draad doorheen het jaar boven.

Heb je niet veel materiaal ter beschikking en ontbreekt je de tijd? Dan nemen wij de interviews af en gaan aan de slag. Dat doen we bijvoorbeeld elk jaar voor Perspectives, het jaarverslag van Oxurion.

3. Werk in leeslagen, tekstueel én visueel

De rode draad gevonden? Interviews afgenomen en cases ter beschikking? Dan krijgt het verhaal vorm. Bouw nu voldoende leeslagen in, niet alleen tekstueel, maar ook visueel. Kaderstukjes, citaten, illustraties, uitgelichte cijfers en sprekende foto’s zorgen ervoor dat de lezer geboeid blijft.

“Door boeiende informatie goed te
structureren en visueel te ondersteunen,
zal de lezer de content van
het jaarverslag sneller opnemen”

4. Vermijd management speak

Ook het jaarverslag bouwt mee aan het imago van je organisatie. Je teksten moeten dus in lijn liggen met de communicatiestijl. Houd een breed publiek voor ogen bij het schrijven: vermijd jargon en ‘management speak’. Ook een aandeelhouder investeert makkelijker in iets wat hij begrijpt en waarmee hij voeling heeft.

5. Graaf in de data, ze zijn boeiend!

Hoe werkt een supply chain? Hoe evolueert het aantal patiënten? Hoeveel water en elektriciteit bespaart een bedrijf door nieuwe installaties? In welke landen is jullie product te koop?

Via een aantrekkelijke infographic vertaal je deze data in interessante kost voor een breed publiek, zoals we deden voor het jaarverslag van Greenyard Foods. Bovendien objectiveren data het verhaal dat elders uitgebreider wordt verteld. Ga ernaar op zoek binnen je organisatie, liever vandaag dan morgen.Infografiek Greenyard foods

6. Het hoeft niet te stoppen bij het jaarverslag

En dan, na enkele maanden zwoegen, kom je eindelijk aan de finish: het jaarverslag wordt gedrukt en gepubliceerd. Laat al je inspanningen renderen door de verzamelde informatie elders ook in te zetten.

Deel de leukste cases of interessantste interviews via de sociale mediakanalen van je organisatie en zorg zo voor interactie met je doelpubliek. Een verhaal over de aanwerving van young potentials kan je inzetten in HR-magazines, een infographic of video leidt al snel een eigen leven via sociale media, een aantrekkelijk jaarverslag kan ook dienen als commerciële brochure op beurzen.

We lieten het al vallen in het begin: een jaarverslag is pas futureproof wanneer het digitaal beschikbaar is, in de vorm van een blog, minisite of een extra webpagina zoals het jongste jaarverslag van Aliaxis.

Zo kan je de content nog makkelijker delen met een breed publiek en bovenhalen tijdens investor meetings, sales pitches of marketing events. 

 

Enkele voorbeelden? Bekijk ook de jaarverslagen die Cantilis maakte voor Oxurion, Ter Beke en Jan De Nul.