fbpx

Content marketing-technieken toegepast: vertel via uw jaarverslag een boeiend verhaal

Via uw jaarverslag een boeiend verhaal vertellen? Deze content marketing-technieken wijzen de weg
2 november 2016 Kurt Vincent

Is een jaarverslag een verplicht nummer? Droge kost voor analisten en aandeelhouders? Natuurlijk niet! Een jaarverslag is een storytelling-instrument, een van de belangrijkste die tot uw beschikking staan.Elke organisatie heeft een verhaal te vertellen dat een breed publiek kan aanspreken. Enkele slimme content marketing-principes helpen u op weg om van uw jaarverslag een sterke imagobouwer te maken!

1. Stel alles in vraag

Niets is voor de eeuwigheid. Dus ook de manier waarop uw jaarverslag wordt opgebouwd is op tijd en stond aan herziening toe. Dus stel u de vraag: Welke boodschap wil ik dit jaar verspreiden? Wie wil ik bereiken en met welk doel? Wil mijn publiek een lijvig boek lezen of eerder een magazine? Of misschien wel een online publicatie? Of een video of animatie?

2. Laat uw organisatie spreken

Gedurende 12 maanden gebeurt er in uw bedrijf voldoende om over te vertellen. Denk maar aan interne successen, verhalen van klanten en medewerkers, nieuwe producten die ontwikkeld worden. Om die te ontdekken kan u graven in blogposts, persartikels, sociale media, data. Ook interviews met de CEO en collega’s op sleutelposities kunnen helpen om een thema of een rode draad te vinden.

3. Werk in leeslagen, tekstueel én visueel

Verweef die rode draad in uw structuur en verwerk verhalen van het afgelopen jaar. Let op: Niet iedereen leest alles. En niet iedereen leest alles in dezelfde volgorde. Bouw dus voldoende leeslagen in, niet alleen tekstueel, maar ook visueel. Interviews, kaderstukjes, citaten, illustraties,… zijn hiervoor zeer dankbaar. Laat beelden spreken: goede foto’s – bij voorkeur op maat gemaakt – zijn van groot belang om de juiste sfeer op te wekken.

“Door boeiende informatie goed te
structureren en visueel te ondersteunen,
kan de lezer de content van
het jaarverslag sneller opnemen”

4. Vermijd management speak

Ook uw jaarverslag is een imagobouwer. De stijl van de teksten moet in lijn liggen met de rest van uw communicatie. Houd een breed publiek voor ogen bij het schrijven, dus vermijd jargon en ‘management speak’. Alleen dan zal elke lezer begrijpen wat er staat. Ook een aandeelhouder investeert makkelijker in iets wat hij begrijpt en waarmee hij voeling heeft.

Cartoon

5. Graaf in uw data, ze zijn boeiend!

Hoe werkt onze supply chain? Hoe evolueert het aantal patiënten? Hoeveel water en elektriciteit bespaart een bedrijf door nieuwe installaties? In welke landen is ons product te koop? Via een aantrekkelijke infografiek wordt dit interessante kost voor iedereen. Bovendien objectiveren data het verhaal dat elders uitgebreider wordt verteld. Ga ernaar op zoek binnen uw organisatie, liever vandaag dan morgen…

6. Het hoeft niet te stoppen bij het jaarverslag

En dan, na enkele maanden zwoegen, komt u eindelijk aan de finish: uw jaarverslag wordt op de bedrijfswebsite gezet en misschien gedrukt. Maar laat uw zware inspanningen renderen, waarom de verzamelde informatie niet elders ook inzetten? Haal boeiende verhalen uit uw jaarverslag en verspreid die via andere kanalen: een verhaal over de aanwerving van young potentials kan gebruikt worden in HR-publicaties, een infografiek kan je verspreiden via sociale media, een aantrekkelijk jaarverslag kan ook dienen als commerciële brochure.

Enkele voorbeelden? Bekijk de jaarverslagen die Cantilis maakte voor PMV, ArgenxTer Beke, ThromboGenics en Incofin.