fbpx

Cantilis loopt warmathon voor vzw Feestvarken

Cantilis loopt warmathon voor vzw Feestvarken
24 december 2019 Kurt Vincent

It’s the most wonderful time of the year, wanneer de Warmathon rond het jaareinde weer op tournee gaat en mensen zich spontaan voor een goed doel engageren. Cantilis ging rondjes lopen voor vzw Feestvarken aan de Blaarmeersen in Gent.

Hoera, ik verjaar

Het moet feest zijn, wanneer je als kind verjaart met alles wat daarbij hoort. Je deelt iets lekkers uit in de klas, je ouders organiseren voor jou een feestje, vriendjes en vriendinnetjes komen spelen. En je krijgt cadeautjes! Of tenminste, dat is allemaal de bedoeling. Voor kinderen van gezinnen in armoede zijn al die evidenties niet zo vanzelfsprekend.

Feestvarken vzw

Om te zorgen dat werkelijk elk kind een fijne verjaardag kan vieren, bezorgt Feestvarken verjaardagspakketten via OCMW’s. In zo’n pakket zit een verjaardagscadeau (€ 25 tot € 30), een traktatie om uit te delen in de klas en alles wat je nodig hebt om thuis een feestje te kunnen organiseren. De enthousiastelingen van de vzw maken uiteraard geen onderscheid tussen ras, nationaliteit of afkomst. Elk kind verjaart en elk kind moet zijn verjaardag kunnen vieren. Het is een kindermensenrecht!

Warm lopen voor een mooi verhaal

De Cantilisten lopen warm voor content, dat is geweten. En zij vonden dit een prachtig initiatief. Dus werden plannen gesmeed. “We nemen deel aan de Warmathon in Gent, en lopen rondjes om een goed doel te steunen”, zei Laura. “Waarom niet Feestvarken vzw, dat vind ik een heel mooi verhaal!” stelde Elke voor. Andere initiatieven en goede doelen werden overwogen, maar werden net iets minder enthousiast onthaald. En zo kwam het, dat wij op vrijdag 20 december met z’n allen rondjes liepen in de wetenschap dat ergens, niet zo ver weg, een paar kinderen gelukkiger werden van al dat zweten en afzien.

Zweten en afzien voor het goede doel

Ergens na 16 uur, het werd al donker, lanceerde de hele ploeg zich op het pad rond de grote vijver. Sommigen gezwind, andere gecontroleerd, een enkeling al inter-vallend, en over Reuben die vooral supporterde zullen we verder geen details geven. Maar iedereen ging ervoor. We sprokkelden toch een kleine twintig rondjes bij elkaar… En ja, dat voelde goed! Net als het feestje achteraf. Want je moet je toch helemaal kunnen inleven, vonden wij, daarom hadden we gereserveerd bij Kantien. Wat smaakte die kip-slash-veggie-optie heerlijk na al dat afzien!

Met de nodige voorbereiding doen die spiertjes maar half zo zeer

Of we goed voorbereid waren? We hadden in elk geval allemaal het juiste t-shirtje aan. Voor wat het lopen betreft, liepen de meesten onder het motto “ik ben jong en kan wel wat hebben”. De dag daarna weerklonk hun gekreun het luidste, op Whatsapp. De rijpere generatie was getraind, liep al jaren, en wist waaraan ze begon. Eén enkeling deed beroep op een app om zich te laten bijstaan en zo spierpijn en andere teleurstellingen te vermijden. Een trainingsschema voor 5 km, mooi opgebouwd via vele intervalkilometers sinds begin oktober, bracht het gewenste resultaat. Onze dappere, wiens anonimiteit we respecteren, liep een persoonlijk record met twee rondjes en 5,5 km onafgebroken tegen een mooie 7 minuten per km. Hij deelt graag zijn 5 essentiële tips voor een gezonde trainingsopbouw met onze lezers, hieronder.

 

Tips voor een gezonde opbouw van 0 naar 5 km

(Van onze anonieme ervaringsdeskundige)

  1. Zoek begeleiding! Ja, dat kan een goede sport-app zijn! Ik gebruikte Endomondo.
  2. Maak een schema dat rekening houdt met je niveau. Neem je liever de lift dan de trap om die twee verdiepingen naar de koffiemachine te overbruggen? Wees eerlijk met jezelf. Als je van nul begint, is het beter daar rekening mee te houden.
  3. Volg je schema! Als je trainer of app zegt dat je er 4 keer per week op uit moet, om binnen 10 weken 5 kilometer te kunnen lopen zonder buiten adem te raken… dan lukt het niet met 1 keer!
  4. Investeer in goed materiaal. En om te lopen is dat niet meer dan wat ademende kleding en een goed paar loopschoenen uit de betere sportzaak.
  5. Hou vol. Doe die intervals. Bouw geduldig op. Het werkt, zegt onze man. He’s got the t-shirt to prove it…