Een havenbedrijf, overheidsdienst, ja zelfs een vermogensbeheerder… Every single one’s got a story to tell. De White Stripes zongen de profetische woorden bijna 10 jaar geleden in een van de bekendste rock anthems aller tijden. Ondertussen is storytelling niet meer weg te denken uit een moderne communicatiestrategie. Hoe kan je als bedrijf zorgen dat je klanten je verhaal horen? Deze tien basisprincipes van storytelling in het achterhoofd houden, is een goed begin. Spoiler alert: een verhaal is meer dan geschreven tekst.
De moeilijkste hindernis ligt in het begin: verhalen bijeen rapen, in alle hoeken en kanten van een bedrijf. Niet voor niets noemen we dit wel eens ‘content mining’ of ‘story mining’. Elke organisatie heeft een verhaal te vertellen, alleen zit het soms verborgen in processen en analyses, in data en archieven of… in het hoofd van de CEO. Ingraven, doorvragen en mensen uit alle lagen van het bedrijf spreken: dat is de sleutel om de verhalen te verzamelen.
De verhalen verhalen en neerpennen is één ding, ze zodanig vertellen dat de boodschap overkomt bij de juiste mensen, is nog iets anders. Onderstaande basisprincipes, toepasselijk op elke vorm van corporate storytelling, zijn een goede leidraad. Do Story dus… niet toevallig de titel van een pocketboek vol inspiratie dat wij hier altijd in de buurt houden.
Basisprincipes van storytelling
- Vertel alles alsof je het tegen een vriend vertelt
- GPS: geef plaats, tijd, setting of context mee
- Gebruik actieve, simpele werkwoorden en gebruik er niet teveel
- Laat ideeën botsen!
- Focus op een doodgewoon detail en maak het bijzonder
- Waarom ben je eigenlijk begonnen met vertellen? Vermeld het!
- Toon kwetsbaarheid en emotie
- Koppel zintuigen aan herinneringen
- Laat het verhaal over JOU gaan
- Bouw op, breek af. Leave the audience wanting more.
(uit: DO/STORY: How to tell your story so the world listens.)
Slim toepassen
Hier stopt het proces niet. De kunst van storytelling is ook de vorm kiezen waarin je verhaal het best tot zijn recht komt. Is geschreven tekst wel altijd het geschikte medium om dit op je publiek los te laten? Om van een resem gegevens een coherent en aantrekkelijk visueel verhaal te maken, is een infografiek beter geschikt. Misschien is een explainer video wel de oplossing voor iets wat niet in twee paragrafen kan uitgelegd worden. En niet elk interview is geschikt om te verspreiden via social media. Enkele citaten eruit lichten om de lezer aan te zetten tot doorklikken, kan dan weer wel.
Houd ook in het achterhoofd welk doel je verhaal moet dienen: moet het een breed publiek aanspreken, journalisten triggeren of net interesse van toekomstige investeerders wekken?
Hoe Cantilis aan storytelling doet
Storytelling in de praktijk, hoe ziet dat er dan uit? Een jaarverslag met een contentdeel, zoals voor biotechbedrijf Oxurion, bijvoorbeeld, of verhalen van micro-ondernemers uit Colombia en Oost-Timor om het werk van Incofin in de verf te zetten. Voor Jan De Nul werd het dan weer een heus magazine met bijhorende blog.
Niet alleen woorden vertellen een verhaal, ook cijfers kunnen een krachtig verhaal vertellen, zeker in een grafisch aantrekkelijke omgeving. Vertel het verhaal van je bedrijf in een infografiek bijvoorbeeld. Niemand zei dat dat het vollédige verhaal moest zijn… North Sea Port koos er bijvoorbeeld voor de kerncijfers van 2020 in beeld te brengen.
Bij Cantilis gaan we er altijd van uit dat woord en beeld elkaar moeten versterken. Een explainervideo over de getijwerking voor het overheidsagentschap MDK is daarvan een mooi voorbeeld.
En natuurlijk gebruiken we ook voor onze eigen communicatie storytellingtechnieken. Onze adventskalender op Instagram bijvoorbeeld was een goed voorbeeld van principes 9 (Laat het over jou gaan) en 10 (het publiek iets geven om naar te verlangen). Elke dag werd een stukje persoonlijke informatie over Team Cantilis op de wereld losgelaten, samen met een stukje tekening. Op kerstdag was de hele adventskalender zichtbaar, en de afspeellijst of Spotify kreeg je er gratis bovenop!
Wat kunnen wij voor jou betekenen?
Een vraag, een voorstel, een idee of een probleem? Cantilis staat voor je klaar! Contacteer business developer Sybil van Torre voor meer informatie of een offerte.